Sidor

fredag 3 juni 2011

Stian Hole och Herman

Stian Hole är ytterligare en norrman vi gillar här på bloggen. Karolina skrev ju om
Jo Nesbø och Marit Nicolaysen för ett tag sen. Stian Hole är grafisk formgivare, illustratör och barnboksförfattare. Han har hyllats och belönats för sitt sätt att skapa bilderböcker. Tekniken han använder är fotocollage. Figurer och miljöer är sammansatta av många olika fotografiers detaljer och ser ut som om de vore målade.

Jag har haft Herman som favorit sedan 2008. Det var då första boken av Stian Hole kom på svenska. Fast jag erkänner att det krävdes ett par genomläsningar och några entusiastiska och kunniga recensenters lovord för att öppna mina ögon för Hermans sommar. Det är en poetisk berättelse om en sexårings tankar och upplevelser sista dagen före skolstarten; Känslorna när något snart är över och något nytt och okänt ska ta vid.


Herman och eldsvådan är också den finstämd, men innehåller även stor dramatik. Här handlar det om svek, rädsla och mod. Och nyvunnen vänskap. Två fantastiska bilderböcker som nu följts av en tredje: Hermans hemlighet.


Att dela en hemlighet förenar på ett alldeles särskilt sätt. En störtad rymdkapsel - för visst är det väl en sådan som Johanna har hittat i skogen? Hon visar Herman sin hemliga upptäckt och gläntan blir den plats där de kan fundera, filosofera och dela förtroenden. Frågorna är eviga och bilderna vackra och surrealistiska.

Sedan mitt första trevande möte med Stian Hole har jag fått höga förväntningar på honom. De infrias med råge i hans nya bok.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar