Sidor

onsdag 6 april 2011

Nesbø och Nicolaysen

Förra veckan var jag i Norge. Jag har varit på semester i Norge så gott som varje sommar i hela mitt liv, men jag tröttnar aldrig. Jag tycker om naturen (det är väldigt vackert i Norge) men också språket (de låter så glada när de pratar) för att inte tala om all god fisk man kan äta.

Som tur är behöver man egentligen inte åka till Norge för att få en liten "smakbit". Flera norska författare är väldigt populära i Sverige. Exempelvis Jo Nesbø är omtyckt av både barn och vuxna. Det är han som skrivit de väldigt tokiga och roliga böckerna om doktor Proktor, Lise och Bulle. Nedan blir han intervjuad om sina böcker av Hedvig 13 år.

Se fler filmer hos Boktrailer.se!

Huvudpersonen i Marit Nicolaysens böcker, Sven (eller Svein som han heter på norska), råkar också ut för en hel del tokigheter. Han och råttan Halvorsen strular till det på så olika platser som kloaker och sjukhus. Böckerna om Sven och råttan har till och med filmats. Nedan får ni ytterligare en chans att öva norska!


Så bra! Det går att få en liten bit av Norge med sig hem till soffan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar