Sidor

söndag 3 april 2011

Lisas absoluta favoritbok

När jag var runt 13 såg jag filmen En vampyrs bekännelse för första gången och blev totalt fascinerad. Efter det tror jag att jag sett filmen minst 100 gånger. Det som var så bra var att det även fanns böcker (filmen bygger på den första boken). Böckerna kallas vampyrkrönikan och är skrivna av den amerikanske författarinnan Anne Rice. Hon skrev En vampyrs bekännelse för att bearbeta sorgen efter sin dotters bortgång i leukemi (en blodsjukdom).

I den första boken (och filmen) kretsar handlingen kring karaktären Louis de Pointe du Lac, och om hans förvandling från människa till vampyr. Den som förvandlar honom är vampyren Lestat, en karaktär som är viljestark och som gör det han känner för. Louis anklagar Lestat för att ha förvandlat honom till ett monster, och Lestat framställs inte som någon sympatisk vampyr.

Trots att Lestat framställdes som han gjorde, tyckte jag att han var mer intressant än Louis. Därför blev jag nyfiken på att läsa fortsättningen. Och så, i den andra boken Nattens furste (The vampire Lestat är den engelska titeln) får man lära känna Lestat. Jag kan säga att man får en helt annan bild av Lestat när man läst den boken.

Jag var 15 när jag läste Nattens furste, och det var en bok som etsade sig fast och som jag funderade mycket på. Jag har många favoritböcker, men måste jag välja en så blir det Nattens furste, eftersom den betydde så mycket för mig.

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar