Sidor

fredag 1 april 2011

Annikas absoluta favoritbok

Mitt val måste bli Sagan om Ringen-trilogin, av den enkla anledningen att det som J.R.R. Tolkien gjorde med mig, då för så länge sedan, har ingen annan lyckats med. Den totala hängivelsen har jag inte gett någon annan bok.

Jag var sexton, med långt färre måsten än nu. Jag kunde ge mig hän åt läsningen, uppslukas av upplevelsen, ägna timmar i sträck åt hober, enter och alver. Jag gav mig hän så till den grad att jag nästan växte ihop med böckerna. De var med överallt, togs fram i alla tänkbara och otänkbara situationer.

De genomsyrade hela mitt liv under de veckor det tog att läsa dem. Jag läser sakta och jag drog nog dessutom ut på läsningen så mycket det bara gick eftersom jag inte ville att de skulle ta slut. Jag minns natten när jag läste ut den sista boken. Jag minns känslan av sorligt avsked. Jag minns hur tomt det plötsligt blev. Jag har aldrig läst om böckerna. Jag vill helt enkelt bevara minnet inkapslat i sitt 70-tal. Och om sanningen ska fram, så är jag som vuxen inte särskilt förtjust i fantasy. Därför ska jag inte läsa om dem, för det här är böcker som förtjänar att älskas. Och det gjorde jag verkligen.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar