Sidor

måndag 11 april 2011

Skratt och allvar

Mitt boktips idag hade jag först tänkt skriva om förra veckan, det vill säga ta upp som min favoritbok. Så bra tycker jag den är. Jag vill verkligen att fler ska upptäcka en av förra årets höjdare och digga den!

Vilken är det då? Jo, Syltmackor och oturslivet av Anna Ehring. Anledningen till mitt starka gillande är att den innehåller både skratt och, om inte tårar, så i alla fall allvar.

Boken handlar om Nisse, vars mamma dog för ett tag sedan. Så nu bor han med sin lillebror Nodi, pappa och husdjuret Harry, som är en ödla. Det var Nisses mamma som köpte Harry eftersom hon blev allergisk mot familjens hundvalp.

Nisse tycker hans liv är ett otursliv, egentligen har han inte känt sig glad sedan hans mamma dog. Även när han och hans pappa gör roliga saker, som att åka skateboard, blir det sorgligt. Men så en dag händer något ovanligt. Hans tråkiga ödla Harry börjar prata! Sakta men säkert börjar livet vända. Tillsammans med sin kompis Tage bildar Nisse ett popband ihop med de snygga tjejerna Rut och Saga. Det blir ett märkligt band med trummor och trumpet som enda instrument och när de repar blir det mest bara massor av oljud. Men kul har de!

Nu ser jag fram emot att läsa del nummer två i serien, Kickflippar och farligheten.

/Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar