Sidor

onsdag 27 april 2011

Fart, spänning och action

Vilken påsk det har varit! Vilket väder! Jag har suttit på min balkong, solat näsan och läst många bra böcker. Böcker som jag nu bara måste tipsa om.

För rätt många år sedan läste jag Magyk, en engelsk bok som jag inpulsköpt under en tågresa. Jag gillade den mycket och tänkte absolut lästa fortsättningen, men eftersom det blev en låång väntan på bok två så kom jag av mig.

Nu i påsk har jag återknutit bekantskapen med Septimus, Jenna och de andra. Jag gillar ju nästan alltid böcker om "någonannanstans" men det som är så kul med Septimus-böckerna är att detaljer som är rätt sällsynt i fanatsy dyker upp. Som lägenheter ( i alla fall typ lägenheter) och skjutvapen. Sen är det kul att läsa böcker det det är fart och action från så gott som sidan ett. Jag tror en del blir avskräckta av tjockleken på böckerna, men tro mig, det är bara bra att de är tjocka! För efter att ha sträckläst de fem böckerna, satt jag åter igen med känslan att inte vilja vänta på nästa (det ska nämligen bli sju).

Boken Cirkeln som vi surrat om en hel del höll måttet. Den var omöjlig att lägga ifrån sig! Jag var bara tvungen att få veta hur det skulle gå för huvudpersonerna, hur sent det än hade blivit (tur att jag var ledig). Och även här kommer jag nu att få vänta! Del två kommer 2012.


Boken Tankeläsaren av Kristin Cashore har jag varit nyfiken på rätt länge. Det är första delen i fantasyserien De utvalda och även den fick följa med hem över påsk.

Tankeläsaren utspelar sig i en värld där vissa barn föds med olikfärgade ögon. Ett sådant barn, en "särling" (eller en utvald beroende på vem som pratar) har alltid en speciell gåva. Det kan vara att hålla andan hur länge som helst, baka fantastiskt bröd eller att läsa någons tankar. Alla särlingsbarn tillhör kungen och om han tycker barnets gåva kan vara honom till nytta behåller han dem. Om inte skickas de tillbaka till sin familj.

Artonåriga Katsa är särling. Hon har dödandets gåva. Redan som barn slog hon ihjäl en man och numera är hon kungens torped. Hon lemlästar och dödar på hans begäran. Katsa har dock länge känt äckel inför det hon tvingas genomföra i kungens namn och när Po, en särling OCH prins, kommer till hovet ställs saker på sin spets. Allt är sannerligen inte vad det tycks vara.

Mycket bra bok även det! Spännande! Och även här får jag nu vänta för att få veta hur det ska gå! I alla fall om jag vill läsa på svenska, del två finns nämligen redan och heter Fire.

/Karolina

2 kommentarer:

  1. Om du tycker om fantasyböcker så kan jag rekommendera Bill Sanch serien. Det har kommit ut två böcker. Den första går tyvärr bara att köpa genom författaren eller låna den på något bibliotek. Den andra går fortfarande att köpa. De heter Bill Sanch och Kyrkotrollkarlarna och Bill Sanch och Själarnas Himmel.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det är alltid extra kul att börja läsa en bok som någon annan verkligen gillat. Jag ska absolut kolla upp böckerna om Bill Sanch.

    /Karolina

    SvaraRadera