Sidor

torsdag 24 november 2011

Matilda

Idag hade jag lite svårt att komma på vad jag skulle blogga om. Den senaste tiden har jag knappast haft någon lästid alls. Ser fram emot alla helger vi har framför oss när man (förhoppningsvis) har tid att bara gotta ner sig i en massa bra böcker, gärna framför en mysig brasa och med en chokladask vid sidan om.

Men nu var det ju inte det jag skulle drömma om utan till dagens blogginlägg! Efter lite funderande kom jag att tänka på en riktigt bra film som jag minsann inte skrivit om tidigare. Matilda heter filmen som bygger på Roald Dahls bok med samma namn. Det här är en film som jag ser om med jämna mellanrum bara för att jag tycker den är så bra!


Filmen handlar om Matilda som är en riktigt smart tjej. Hon har läst nästan alla böcker som finns på biblioteket och hon vill inget hellre än att få börja skolan. Dessutom kan Matilda något som ingen annan kan. Hon kan flytta på saker bara genom att titta på dem. Men hennes föräldrar förstår sig inte alls på henne. De tycker inte att man ska läsa böcker när man kan se på TV istället och de bryr sig bara om Matildas bror. Till slut går de i alla fall med på att skicka Matilda till en skola, men det blir ingen trevlig liten skola eftersom rektorn på skolan är en riktig tyrann som tycker att alla barn sa sitta tysta och snälla och inte höras. Som tur är finns även Matildas lärare, Miss Honey, på skolan. Miss Honey förstår sig på Matilda och skyddar henne mot den elaka rektorn. Tillsammans hjälps de åt med sina problem och utan att avslöja för mycket kan jag avslöja att historien slutar bra för Matilda och Miss Honey.

/Linda
P.S. Läs även boken Matilda av Roald Dahl om du vill ha mer av historien. D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar