Sidor

torsdag 10 november 2011

Feernas värld

Jag läser många böcker om olika övernaturliga varelser. Vampyrer, varulvar, spöken och gastar kan jag knappt få nog av. Det finns däremot en varelse som jag alltid har haft svårt för och det är fairies eller feer som blir den närmsta svenska översättningen. Jag har försökt mig på Melissa Marrs böcker om feer utan att kunna ta dem till mig. Jag har till och med börjat tröttna på Charlaine Harris böcker om Sookie och de andra i Bon Temps eftersom de senaste har handlat alldeles för mycket om fevärlden.

Men vad är då fairies egentligen? Ofta översätts det på svenska till älvor, men våra älvor har egentligen ganska lite med fairies att göra. Den närmsta översättningen blir istället alltså feer. På wikipedia läser jag att de är ett övernaturligt kvinnligt väsen som ofta förekommer i romanska folksagor. Därifrån har de sedan tagit sig till Storbritannien där de förekommer i konstsagor. I nya böcker, film och tv-serier så finns det ju faktiskt både manliga och kvinnliga feer, så jag vet inte om den här beskrivningen riktigt stämmer in på dem. Däremot har det oftast i de historier jag har tagit del av är så att de bor i något sorts mytiskt land (Faerie). Precis som med vampyrerna så är myterna kring feer väldigt vitt spridda och varierade beroende på var man läser och varje författare hittar på en egen mytologi eller ändrar åtminstone om dem lite för att det ska passa in i just deras historia och deras fantasi.

Men varför allt detta snack om feer då undrar du säkert nu. Jo, jag har faktiskt hittat en febok som jag gillar. Den heter Mörkrets tjänare och är skriven av Holly Black.


Det här är ingen ny bok. Karolina har skrivit både om den och andra böcker av Holly Black innan. Men den är ju inte mindre läsvärd för det! Även du som, precis som jag undvikit fairy-böcker tidigare - läs, läs, läs!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar