Sidor

lördag 26 november 2011

Rakt på i Haikupunchline av Boyacioglu

Ibland hinner jag inte läsa långa berättelser fast jag är lässugen. Då läser jag gärna en dikt istället. Som i dag när jag bara vara tvungen att läsa dikten Om minnesbanken av Daniel Boyacioglu (som i somras gjorde en häftig poesicykelresa till Gibraltar):

Kan inte minnas
att jag någonsin trott hjärtat
sitter i huvet

Boyacioglus Haikupunchline (som utkom redan 2005) är en samling dikter som blandar haiku och punchline. Haiku, som har sitt ursprung i Japan, är ett speciellt sätt att dikta i miniformat medan en punchline alltså är den avslutande knorren på ett skämt. Det är kul att Boyacioglu har valt att förena dessa. Och han lyckas göra det medryckande.

Boyacioglu är skicklig på att skriva rakt-på om samhället och om känslor. Igenkänningsfaktorn är ganska ofta närvarande i det han skriver. Hör honom själv framföra Mellansnack (som också går att läsa i Haikupunchline):


/Victoria
PS. Jag tycker det verkar svårt att skriva haiku! Om du vill lära dig mer om eller kanske börja skriva egna haikudikter kan du läsa mer på Svenska Haikusällskapet. Lyckas du skriva en adventshaiku kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar