Sidor

söndag 9 september 2012

Alfons! Igen!


Spelar Alfons fotboll? Ja, det gör han! I Alfons och odjuret börjar hela historien med en fotbollsmatch. En match som spelas med Alfons nya fina boll. Bollen som Alfons skjuter iväg med ett JÄTTESKOTT! Och sen är den borta. Fast alla barn hjälps åt att leta hittar de inte bollen. Mest letar Alfons och lill-killen, han som är bollkalle. När bollen inte kommer fram blir Alfons ledsen, och arg! Han blir särskilt arg på lill-killen. För kanske är det så att han tagit Alfons nya fina boll? Han blir så arg att han smockar till lill-killen. Med knytnäven så blodet rinner!


Jag hoppas att ni läst Alfons och odjuret allihopa?! Om ni inte gjort det ska ni genast komma till biblioteket och låna den. Boken kom ut 1978 och eftersom jag är född 1977 så läste jag den ofta som liten. Det är också den Alfons-bok från min egen barndom jag minns tydligast. Kanske inte så mycket för fotbollsspelandet, som för odjuret under sängen.

Som ni förhoppningsvis kommer ihåg hade vi en super-duper-mega-rolig dag i stadsparken där vi firade Alfons. Det var ju många som deltog i vår tipspromenad och nu har jag och Annika gjort iordning väldigt fina presentpåsar. Alla ni som har en påse att hämta kommer att få ett vykort på posten.


/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar