Sidor

onsdag 19 september 2012

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Lite då och då har jag berättar om min syn på bokframsidor. Fast jag (så klart) tycker att innehållet i en bok är det viktigaste, så kan jag blir lite anti en bok (eller helt för en annan) bara genom att titta på framsidan. På många sätt är det dumt eftersom jag kan missa någonting jättebra bara för att framsidan inte faller mig i smaken.

MEN då och då kommer det böcker där framsida och innehåll passar perfekt ihop. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn är en sådan bok. Jag blev helt åååh-ig bara jag såg den i en katalog. Jag tycket den såg JÄTTEINTRESSANT ut och titeln lät både spännande och mystisk.

Under min uppväxt var farfar Portman den mest fascinerande person jag kände. Han hade bott på barnhem, kämpat i krig, korsat hav med ångfartyg och ridit genom öknar, uppträtt på cirkus, visste allt om vapen och självförvar och hur man överlevde i vildmarken, och pratade minst tre språk förutom engelska.


Jacob tycker som sagt att farfar är den mest spännande personen i världen! Så fort Jacob ber honom berättar han om den mystiska ö han bodde på som barn. En tillflykt efter att ha rymt från de allra ruskigaste monstren. När Jacob blir lite äldre förklarar hans föräldrar att eftersom farfar är jude och bodde i Polen när andra världskriget bröt ut kanske de där monstren inte alls är levande lik med tentakler, utan nazister...

Jacob har hunnit bli 16 år när farfar Portman dör. "Dödad av vildhundar" är omdömet, men Jacob som var med den natten är säker på att han sett ett av monstren hans farafar berättade om när han var liten. Jacob känner att han inte kommer att kunna gå vidare i livet om han inte får reda på sanningen om sin farfar, och reser runt halva jorden för att hitta Miss Peregrine. Föreståndarinnan på barnhemmet som ska finnas på ön ur farfar Portmans "sagor".

Jag tycker det här var en alldeles underbart bra bok. Spännande och sorglig på en och samma gång. Dessutom är boken fylld av fotografier. Lite läskiga och underliga foton. Bilder på besynnerliga barn.



/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar