Sidor

torsdag 20 september 2012

Gudar och kärlek

En modern Illiaden med tydliga kopplingar till Twilighthistorien. Jo, så kan man faktiskt med en mening beskriva berättelsen om Helena och Lucas och deras värld. Jag kan verkligen inte bestämma mig för om jag tycker om historien eller inte.

Helena bor med sin pappa på ön Nantucket. Hon är väldigt blyg och lite utanför i skolan men är samtidigt väldigt vacker och bra på att springa. För att inte väcka så mycket uppmärksamhet så brukar hon springa mycket långsammare än hon egentligen kan och väljer alltid att komma tvåa.

När rykten börjar surra att en ny familj har flyttat till Nantucket blir alla öns invånare väldigt nyfikna. Men när Helena först träffar Lucas känner hon att hon är tvungen att döda honom. Helt öppet i skolan attackerar hon honom. Det blir början på deras historia och Helenas resa där hon lär sig allt om sin historia och om sin mamma som hon inte alls kände till innan.


Nu har jag läst de första två böckerna i serien Starcrossed. Den första boken är faktiskt extremt lik Twilight, fast istället för vampyrer och varulvar handlar det här om gudar och deras ättlingar. Men trots att jag då och då stör mig på hur väldigt likt det är så kan jag inte hjälpa att fastna och sträckläsa boken över en helg för att sedan genast reservera den andra delen, Hades.

Så läs och förfäras eller låt dig svepas med i den vindlande och spännande kärlekshistorien!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar