Sidor

fredag 21 september 2012

Tid att dö

I helgen vill jag ha tid att läsa. Just nu läser jag nämligen Tid att dö av Anne Cassidy. Jag hoppas hinna läsa ut den i helgen för det är en mycket spännade historia. Precis som titeln antyder handlar det om ond bråd död, men också om ovissheten kring ett föräldrapars försvinnande fem år tidigare. I centrum står sjuttonåriga Rose vars mamma gick ut för att äta middag ihop med sin sambo, Joshuas pappa, och aldrig mer kom hem. Ingen av dem kom någonsin hem igen. Som om detta inte vore nog skiljer man dessutom på styvsyskonen och det är först nu, fem år senare, som de återses.

Precis i den vevan blir Rose vittne till ett brutalt mord på en jämnårig kille. Detta blir starten på ytterligare våld och Rose behöver sin styvbror mer än någonsin. Numer bor hon hos sin mormor; Hon lever som inneboende hos en kvinna hon inte känner något släktskap till alls, en kvinna som minst av allt vill att Rose och Joshua ska ha något med varandra att göra.

Den två år äldre Joshua har inte släppt tanken på deras föräldrars försvinnande och söker desperat efter svar och ledtrådar. Har till exempel föräldrarnas yrke som poliser något med saken att göra? Och våldet och morden bland ungdomarna här och nu - finns det något samband? Rose blir motvilligt indragen i jakten på svar.

Även om jag hinner läsa ut boken i helgen kommer jag förmodligen inte att ha svar på alla frågor. Detta är nämligen första delen av fyra i en thrillerserie som getts namnet En mördares anteckningar.
 

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar