Sidor

måndag 3 september 2012

Inte bara fotboll



Jag erkänner, jag gillar fotboll! Som liten spelade jag själv medans nuförtiden tittar jag gärna på. Lika gärna en allsvensk match som en division 6 match. Bara det är live!

För mig är det därför kul att titt som tätt läsa fotbollsböcker, som En oväntad räddning av Malin Stehn.

Det är kris i fotbollslaget Lundeby IKS 11-årslag. Årets viktigaste match mot Mossarp, grannbyns fotbollslag, närmar sig och Lundeby IK får inte ens ihop ett komplett lag. Tvillingarna ska åka till Grekland på semester. Nu har Sebbe och hans kompisar en vecka på sig att hitta 2 nya spelare.
Sebbe och Linus sätter upp en lapp på skolans anslagstavla om att de söker spelare till sitt lag. De som är intresserade ska komma till gräsplanen på lunchrasten. Nog kommer det några till fotbollsplanen, alldeles för många! Sebbe och Linus blir alldeles förskräckta och med frökens hjälp avbryter de provspelningen. Efteråt kommer en nyinflyttad kille i fyran fram och frågar om han får vara med. Det visar sig att han är jätteduktig när de spelar lite med honom efter skolan. Nu behöver de bara en målvakt också. En dag när Sebbe kommer hem ser han att någon har flyttat in i grannhuset. Det visar sig vara en tjej som är en duktig fotbollsmålvakt. Precis vad laget behöver. Men hur ska Sebbe kunna övertyga Linus och de andra i laget att tjejer visst kan vara duktiga i fotboll?

En oväntad räddning är första delen av 6 st böcker om Lundeby IK. Jag tror de blivit populära inte bara på grund av att de handlar om fotboll. I böckerna finns också mysterium, misstänksamhet mot kompisar, konkurrans och mycket annat.

Malin Stehn som skrivit böckerna är uppvuxen i Katrineholm. Kanske har hon själv spelat på några fotbollsplaner häromkring…

/Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar