Sidor

fredag 29 januari 2010

SMS från Soppero

Förra fredagen skrev jag lite om samiskans många ord för snö. Samerna är ju Sveriges ursprungsbefolkning med eget språk och kultur. Jag har alltid känt mig fascinerad av det samiska. När jag växte upp i Stockholm verkade det så exotiskt och långt bort, trots att det är samma land.

Härom året kom det en bok som beskriver det här. Den heter SMS från Soppero och i den känner man att det är visserligen långt bort och annorlunda, men det är också mycket som är precis likt.

Den handlar om Agnes. Hon är en helt vanlig tjej från Solna utanför Stockholm med kompisar, plugg och kille hon kollar in i smyg. Med bekymmer och glädjeämnen som de flesta.

Så börjar det komma mystiska sms. På samiska. För Agnes är ju faktiskt inte bara stockholmstjejen, hon har sitt samiska ursprung också. Mamma Anna-Sara är same, men vill inte riktigt kännas vid det. När Agnes och hennes mamma hälsar på släkten i byn Soppero i nordligaste Sverige får Agnes mycket att fundera på. Kan man vara same utan att kunna samiska, utan att ha renar? Kan man vara same och bo i Solna? Räcker det om man är det i själ och hjärta? Vem bestämmer sånt? Och så var det ju det där med sms:en. Och snyggingen som skrev dem….

SMS från Soppero är en kärlekshistoria, på flera olika sätt. Och en berättelse om att våga stå för det som känns rätt. Det är en bok att bli glad av. På måndag får vi se om tjejerna i BOOKworms håller med mig, de har nämligen läst den tills dess...

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar