Sidor

fredag 22 januari 2010

Snö



Jag älskar vintern när den ser ut som den har gjort nu - kall och vit. Sen gillar jag ju dessutom ord! Så när Karolina skrev om ord i ett par blogginlägg i veckan fick det mig att tänka på att det finns över 300(!) ord för snö på samiska.
På svenska finns det inte särskilt många alls och själv kommer jag bara på några få: Skare, pudersnö, kramsnö. I en av böckerna som Karolina berättade om illustreras ju ordet kramsnö med den roliga bilden av ett par snögubbar som kramas. I själva verket används förstås ordet om snö som har den konsistensen att den går att krama till snöbollar.



Förr var det livsavgörande att kunna mycket om is och snö för att klara livet långt upp i norr. Det var superviktigt att kunna tyda och förstå snön. Då behövdes ord som exakt beskrev en viss sorts snö. Nu har skotrar ersatt skidor och man klarar sig utan denna urgamla kunskap.

Att jag vet att det finns så många olika ord för snö och is på samiska beror på att jag har bläddrat i en fackbok som heter just Snö. I den har författaren Yngve Ryd och den gamle renskötaren Johan Rassa samlat och dokumenterat samiska begrepp för snö - ett arbete som tog dem flera år. Det var bråttom att göra en sån bok, risken är nämligen stor att många av dem snart är glömda. De behövs inte på samma sätt längre.

Jag tycker att ordet snö är vackert och för mig räcker det fint för att beskriva den härliga vintriga upplevelsen. Passa på och njut av snön i helgen, rätt var det är har den töat bort….

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar