Sidor

tisdag 29 maj 2012

Allt jag säger är sant

Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo handlar om Alicia, som precis har börjat gymnasiet. Problemet är bara att hon tycker att det är så oerhört tråkigt i skolan. Hon vill göra något stort med sitt liv, och det kan hon inte i skolan där det känns som om hon ska kvävas. Därför bestämmer hon sig för att helt enkelt sluta. Hennes föräldrar blir förtvivlade och inte ens bästisen tycker att det är en bra idé. Men Alicia bryr sig inte om vad andra tycker, hon vill gå sin egen väg.

Alicia har svårt att komma överens med sina föräldrar, som tycker att hon inte gör något vettigt med sitt liv. Därför flyttar hon hem till sin mormor, som hon har en nära relation till.

Trots att alla har varit oroliga över att Alicia ska bli sysslolös, så hittar hon snabbt ett jobb på ett café. Där träffar hon en grekisk gud, det vill säga den snyggaste kille hon någonsin sett. Hon bestämmer sig för att den killen ska hon ha, och att han är mycket äldre och redan råkar ha en flickvän bryr hon sig mindre om.

Allt jag säger är sant är rappt skriven och Alicia är en speciell tjej med skinn på näsan. Jag tycker även om att läsa om den fina relationen mellan Alicia och hennes mormor. MEN jag blir galen på Alicia! Jag tycker bara att hon är så fruktansvärt självcentrerad och osympatisk! Men det är väl också tjusningen med böcker, att de väcker känslor. För det var verkligen en bok jag gick och funderade på i efterhand. Så även om jag inte gillar huvudkaraktären, tycker jag ändå att ni ska läsa. Och ni som har läst, vad tyckte ni?

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar