Sidor

tisdag 15 maj 2012

Världens bästa bilderbokskonstnär?

Rysligt fantastisk. Sådär. Nu fick jag ur mig det. Till vildingarnas land (utgiven första gången 1963) är en av mina absoluta favoritböcker. Den handlar om busiga Max som morrar vilt i sin vargkostym och hamnar i vildingarnas land där han blir kung. Och varje gång jag läser boken gör jag en omtumlande återupptäckt som gör mig lite lyckligare (om än lite rädd på den färden).


Mannen bakom Till vildingarnas land är bilderbokskonstnären Maurice Sendak som var den första att motta ALMA-priset (alltså Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne). För drygt en vecka sedan dog Maurice Sendak vid en ålder av 83 år. Därför känns det fint att få dröja sig kvar i hans författarskap och uppmana till fortsatt läsning av Till vildingarnas land. Det är en engagerande bilderbok om fantasi, verklighet och känslor.

Jag skulle kunna skriva många rader om hur viktig Maurice Sendak varit, om storheten med Till vildingarnas land och inte minst om alla avtryck som jag tror en bilderbok som denna kan göra. Men jag struntar i det. Gå in i vildingarnas land istället och känn efter vad det gör med dig. 

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar