Sidor

tisdag 9 mars 2010

Fantomen gör comeback!

När jag var 10 år var jag och min familj på musikalen Fantomen på operan i Stockholm. Efter det har jag lyssnat åtskilliga gånger på Andrew Lloyd Webbers trollbindande musik, läst om fantomen och sett den nyinspelade filmen så många gånger att jag tappat räkningen. Det är helt enkelt något magiskt med berättelsen om mannen som lever gömd i parisoperans katakomber, och som är förälskad i den unga vackra Christine.

Idag läste jag i Dagens nyheter att det ska komma en uppföljare på musikalen! Webber har skrivit ny musik och den här gången utspelar sig dramat i New York. Musikalen har fått namnet True love never dies, men till min stora besvikelse spelas den än så länge bara i London. Men vem vet, den kanske kommer till Sverige så småningom!

Så länge får vi hålla oss tillgodo med filmen, som finns att låna här på biblioteket. På biblioteket finns även den bok som ligger bakom musikalen; Fantomen på operan av Gaston Leroux som kom ut 1910.

Susan Kay har skrivit Mannen bakom masken, och i den får man lära känna karaktärerna ännu mer. Såklart kan du låna även den!

För er som råkat missa detta storslagna äventyr lägger jag in ett litet smakprov från filmen.

/Lisa

2 kommentarer:

  1. ÅÅhh, jag älskar också fantomen på operan. Den är helt fantastisk! Andrew Lloyd Webber är så himla bra, jag skulle åka på hans 60 års jubileum i Stockholm år 2008, men någon månad innan bestämde han sig för att inte komma till Sverige alls. Jag var jätte arg och visste inte vad jag skulle göra. Det slutade med att jag åkte på en annan konsert istället. Jag hoppas verkligen att den här nya kommer till Sverige eller på film :D

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det något magiskt med fantomen! Jag slutar liksom aldrig att fascineras =)

    Åhh vad surt att Webbers Sverigebesök blev inställt! Jag hade också blivit jättegrinig...är så trist när det man sett fram emot inte blir av.

    Nu får vi hålla tummarna hårt för att den här nya dyker upp i Sverige snart!

    /Lisa

    SvaraRadera