Sidor

fredag 12 mars 2010

Vår i luften

Jag har verkligen gillat den här snöiga och kalla vintern. Men... Jag blev inte glad när jag tittade ut nu imorse - mer snö. Nu börjar jag bli rejält trött på minusgrader och ishalka. Men jag tänker inte låta mig nedslås; Trots snöfall känns det att det faktiskt har vänt. Det ä r vår i luften. Dagarna blir allt längre och ljusare, solen smälter snön och värmer frusna nunor. Ett av mina käraste vårtecken är fåglarna. Talgoxen har redan hörts ett tag, först lite tveksamt och försiktigt, nu allt starkare och mer enträget.

Min allra käraste vårfågel är Koltrasten, vars melodiska sång förtrollar mig varje år. När man hör den sjunga från ett hustak eller en TV-antenn vet man att våren är nära.

Vill man förkovra sig i ämnet svenska fåglar finns många titlar att välja bland på bibliotekets hyllor. Det kan kanske vara kul att kunna identifiera den som sjunger sina serenader bland buskar och snår nu i vår!


/Annika








1 kommentar:

  1. Tip:

    Svenska fågelläten i mp3-format:
    http://www.hyber.org/birds/index.html

    Sveriges Ornitologiska Förening:
    http://www.sofnet.org/

    SvaraRadera