Sidor

måndag 10 oktober 2011

Quidditch

Innehållet i dagens inlägg var inte ett enkelt val. Kanske skulle det handla om var jag köpte min första Harry Potter-bok (under en tågluffning i Storbritannien) eller vilken film jag tycker bäst om (en tuff kamp mellan första och sista filmen).

Svaret fick jag när jag återupptäckte denna:

Valet blev plötsligt självklart, sporttokig som jag är!

Boken är en kopia av exemplaret som finns på Hogwarts skolbibliotek. Efter en rejäl dos övertalning, som beskrivs i första kapitlet, fick Dumledore låna boken från en mycket tveksam bibliotekarie! Men det finns risker med boken, den kan ha trollformler över sig...

Quidditch är bollspelet som finns med böckerna och filmerna om Harry Potter. I den här specifika boken om Quidditch får du reda på allt som är värt att veta om spelet. Historien om Quidditch går tillbaka så långt som till 1200-talet. Spelet har utvecklats över århundrade, från början fanns exempelvis ingen gyllene kvicken. Boken tar också upp spelregler och vilka lag som finns. De snarlika sporterna nämns också, till exempel kvastrace. Ett sådant finns i Sverige och går mellan Kopparberg och Arjeplog.

En sådan här bok skulle lätt kunna bli tråkig i all sin historieskriving och spelregelsrabblande. Men icke sa Nicke. Den är full av små levande historier. Som den om domaren som sveptes bort under en match. Det visade sig att hennes kvast hade förvandlats till en Flyttnyckel. Domaren hittades flera månader senare i Saharas öken.

/Veronica

PS. På lördag kl 17 är det Quidditch i stadsparken. Vi ses där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar