Sidor

onsdag 26 oktober 2011

Till alla Bredowfans

När jag läste om Katarina von Bredows nya bok, Flyga högt, tyckte jag den lät väldigt lik Tusen gånger starkare. En klass + en ny tjej som inte inrättar sig i mönstren som finns = bråk. Ungefär så trodde jag, men det var fel. När Silja kommer till sin nya klass är det "drottningen" som helst vill få bort henne. Det handlar inte så mycket om killar/tjejer och deras givna mönster utan om att det i de flesta klasser finns en drottning, en snygging, ett pluggo, en clown, ett mobboffer och så vidare. Roller som vi alla spelar och accepterar. Och det är det Silja inte gör. Varför kan hon inte vara vän med snyggingen (istället för kär) umgås med mobboffret (Silja har ju inget mot henne) och sitta var hon vill i klassrummet?

Siljas agerande luckrar upp ordningen och kanske är det så att ingenting är självklart eller evigt. Folk kanske har roller de inte trivs med... kanske till och med snyggingen.

Jag gillar alla böcker av Bredow som jag har läst. Den här också. Kanske är det inte lika mycket kärlek som det brukar (men jag lovar att det också finns med) och jag tror att alla fans av Katarina von Bredow kommer att bli mycket nöjda.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar