Sidor

torsdag 16 december 2010

Lucka 16

Där vi hittar en snäll ko och en kråka utan julklappar.

Jag växte upp på en bondgård med en massa kossor. Kanske inte konstigt då att Mamma Mu av Jujja och Tomas Wieslander snabbt blev en favorit hos mig och mina syskon. Kassettbanden med Kråkradion gick varma hemma hos oss. Numera kan man ju som ni säkert vet besöka Mamma Mu och Kråkan på alla möjliga sätt, i böcker, på cd, på film och själv leka och spela med dem som datorspel. Det är väl kanske lite samma sak med detta bokpar som med Pettsson och Findus som Karolina skrev om i lördags att de behöver egentligen ingen närmare presentation. Det är faktiskt också Sven Nordqvist, Pettsson och Findus ”pappa” som har ritat bilderna till Mamma Mu-böckerna.


I boken Mamma Mu och Kråkans jul är det kvällen för julafton och Kråkan, som fryser i sitt bo åker som vanligt för att hälsa på hemma hos Mamma Mu i ladugården. Där hittar han Mamma Mu som hoppar omkring som en tok. Hon vill nämligen överraska bonden med vispgrädde när han kommer ut för att mjölka på julaftonsmorgon. Det är inte förrän då som Kråkan kommer på att det är julafton dagen efter och han får genast bråttom att slå in en massa paket till sig själv, för annars får han nämligen inga julklappar säger han.
Men nu vet ju alla vi som känner Mamma Mu vilken bra kompis hon är och att hon brukar se till så det mesta av Kråkans problem ordnar sig till slut trots allt.

Det här är en riktig mysbok tycker jag. En sådan bok man kryper upp i soffan med en filt runt sig och läser flera gånger tillsammans med någon. Jag kommer verkligen i julstämning när jag läser den här boken.

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar