Sidor

torsdag 9 december 2010

Lucka 9

Bakom lucka 9 finns... en (halv-)modern Robin Hood.


Kalle Anka i all ära, men min favorit av alla TVs jultraditioner är ändå pojken som vill ta från de rika och ge åt de fattiga. Jag tror att de flesta känner till historien om Karl-Bertil som jobbar extra på posten och kommer på idén att han ska lägga undan alla paket som är adresserade till någon med en taxerad inkomst på mer än 50 000 kronor och sedan dela ut dem till stadens fattiga.

Sagan är ju numera en klassiker och är skriven av Tage Danielsson med bilder av Per Åhlin. I filmen som man brukar kunna se runt 18-tiden på julafton läser Tage Danielsson själv sin berättelse, men den finns också i bokform. Berättelsen skrevs 1964, så den har alltså några år på nacken. På TV har man kunnat se Karl-Bertil sedan 1975.

En stor anledning till att jag tycker så mycket om berättelsen är nog att jag kan den utantill efter att ha sett den så många jular. Den innehåller också en hel massa citat som jag och min syster brukar gilla att slänga ur oss i tid och otid kring jul. Hos oss är det en lika stor tradition som julbordet, glöggen och att sjunga med i mössens sång i Askungen. Några av våra favoriter är:

”Ska du lukta på glöggen pojke?”

”Du får INTE se hur filmen slutar!”

”Vill du ha ett fikon?”

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar