Sidor

lördag 4 december 2010

Lucka 4

Och bakom denna lucka hittar vi RÖTT!

Om någon skulle fråga min vilken färg jag förknippar med julen skulle jag säga rött. Det tror jag många skulle. Många sätter upp speciella julgardiner som är röda. Julgranskulor kan visserligen vara vilken färg som helst, men många är röda och inte minst så är ju jultomtens dräkt röd.

Alltså tänkte jag idag tipsa om böcker med röda framsidor. Visserligen handlar inte en enda av dem om julen, men röda är det i alla fall.


Larklight eller De vita spindlarnas hämnd eller Till Saturnus och tillbaka: en spännande berättelse om äventyr och utmaningar i yttersta rymden: återgiven av Art Mumby som den också heter av Philip Reeve har jag skrivit om förr.

Hans majestäts drake av Naomi Novik har vissa likheter med Larklight. Den handlar nämligen också om en historia som aldrig ägt rum. Enligt den här boken använde båda de stridande sidorna i Napoleonkriget drakar!

Jojje i Jojjes ljuvliga medicin av Roald Dahl har det inte lätt. Hans mormor är en snuskig liten tant som äter tvestjärtar. Ick! Och eftersom medicinen hon äter varje dag varken gör henne friskare eller trevligare bestämmer sig Jojje för att göra ny medicin till henne. En dundermedicin!

När natten är som mörkast John Marsden är del två i den fantastiska serien om ett krigsdrabbat Australien. Jag tjatar om dem om och om igen.

Artemis Fowl - evighetskoden av Eoin Colfer är den tredje boken om det kriminella geniet Artemis Fowl. Hans nya intrigerande går dock fel och han blir tvungen att vända sig till sin gamla fiende löjtnant Holly Short vid PYSS.

Kodnamn Cassandra av Jenny Carroll (pseud. för Meg Cabot) är andra boken om Jessica. Efter att ha blivit träffad av blixten kan Jess "hitta" försvunna personer, något som både FBI och desperata föräldrar vill använda sig av.

Jävla Lucia av Mårten Melin. Martin är kär, kär i Leena. Men hon vet knappt att han existerar. Så börjar plötsligt Lucia i klassen och väldigt märkliga grejer börjar hända.

Amiralens arvinge av Chris Mould är en av Maries favoriter.

Över näktergalens golv av Lian Hearn inleder den magiska sagan om klanen Otori. Huvudpersonen Takeo lever i en liten bergsby som plötsligt anfalls av samurajer. Han är den enda som överlever och blir så småningom adopterad av en krigsherre där ett väldigt annorlunda liv tar sin början.

Jag tycker mig kunna konstatera att röda böcker = bra böcker! Och så tar vi de snygga framsidorna en gång till!


/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar