Sidor

torsdag 23 december 2010

Lucka 23

Och där hittar vi...tomtar på loftet

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.

Så börjar en av mina favoritdikter.

För ett par veckor sedan tipsade jag om en av mina julaftonstevefavoriter. Nu kommer ytterligare en. Det är Tomten av Viktor Rydberg. En kort svart-vit film som jag kan tänka mig att många missar numera, men för mig är den viktig. Under hela min uppväxt brukade min farmor berätta om vår hustomte som såg till så att allt gick rätt till på gården och att djuren blev ordentligt omhändertagna. Men man var tvungen att ta hand om sin tomte också. Om man inte gav honom hans gröt på julaftonskvällen så skulle han ställa till med en massa hyss hela året sen, och det ville man ju inte! Men eftersom jag alltid var noga med att ställa ut gröttallriken till tomten (den var dessutom alltid uppäten morgonen därpå) så kändes det på något sätt tryggt att ha någon som hjälpte till och såg till så djuren hade det bra och som bringade lite tur till huset och gården.

Tomten är alltså en dikt som skrevs av Viktor Rydberg 1881. På julafton läses dikten av Hilda Borgström i en som sagt svartvit film som spelades in redan 1941. Om man har annat för sig än att passa tevetider på julafton så kan man se den när man vill på SVTPlay (eller här nedan). Om man trots det missar Tomten på julafton eller föredrar att läsa själv så finns den även som bok med bilder av Harald Wiberg.



/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar