Sidor

onsdag 19 januari 2011

Underfors och Den osynliga

Det känns som om det nya årets bokläsning har börjat väldigt bra. Som bibliotekarie läser jag ganska mycket böcker. Så klart! Eftersom jag läser så pass mycket slinker det ner en hel del som inte är så särskilt bra. Och rätt många som bara är OK. Därför är det så kul att hitta guldkornen och verkligen kunna rekommendera dem.

En författare som skriver ruskigt bra är Maria Turtschaninoff. Krångligt namn minsann, men väl värt att minnas. Hennes nya bok Underfors var min bokpremiär 2011.


Alva lever i Helsingfors tillsammans med sina adoptivföräldrar. Hon iakttar allt och har med vilja ställt sig vid sidan av alla i skolan. En dag finns ordet "Minns" skrivet i hennes rum och trots att Alva är djupt skakad att någon har varit i hennes hem förstår hon vad meddelande betyder. Hon var fyra år gammal när hon kom till sina föräldrar och hon minns ingenting av sitt liv innan dess. När sedan den långa, mörka och mystiske Nide tar kontakt med henne vänds allt Alva trott sig veta om världen upp och ner.


På baksidan står det: "Maria Turtschaninoff skriver urban fantasy, en blandning av det vardagliga och det övernaturliga; Helsingfors med extra allt". Underbart!

Någonting annat jag tycker om är att bli lurad. Eller nej, kanske inte lurad, men jag gillar när böcker utvecklas annorlunda än vad jag tror. Så är Den osynliga av Lise Indahl.


Elvira är djupt missnöjd med hennes familjs flytt. Hon trivdes bra där hon var och gillar inte alls tanken på en nya skola och nya klaskompisar. Värre blir det när saker börjar hända i hennes rum. Saker flyttar sig och en dag har "den osynliga" skrivit ett meddelande i hennes dagbok!!

Boken är spännande, bra och framför allt är ingenting som man kan tro.


/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar