Sidor

torsdag 13 januari 2011

Best of 2010 och 2011…

För mig var det absolut bästa med 2010 att jag fick börja jobba här på biblioteket i Katrineholm och skriva på den här bloggen. Det är mitt första jobb som bibliotekarie och jag trivs som fisken i vattnet som man brukar säga.



Jag läste också mängder av bra böcker förra året. Jag hakade till exempel på trenden med änglarna som de nya vampyrerna och läste de första två böckerna i Becca Fitzpatricks serie om den fallna ängeln Patch och hans Nora. Den första, som heter Hush hush på engelska finns översatt till svenska och heter då Fallen ängel. Den andra boken i serien har inte kommit ut på svenska ännu, men på engelska finns den minsann och heter Crescendo. Den här bokserien tycker jag är den bästa av alla de nya ängelböckerna och ett riktigt hett tips för alla som undrar vad de ska läsa efter Twilight-böckerna. Fortsättningen ska komma till hösten och det är bara en av alla nya böcker jag ser fram emot att läsa i år.


En annan bra ”istället för Twilight”-serie är Maggie Stiefvaters serie om vargarna i Mercy Falls, som jag också läste och tyckte mycket om 2010. Här handlar det som ni säkert förstår inte om vare sig vampyrer eller änglar utan om vargar. Och så om kärlek förstås! Både Karolina och Lisa har skrivit om de böckerna tidigare. Än så länge är det också med denna serie så att bara den första boken finns på svenska och heter Frost, men del två är inte långt borta. Redan i mars kan man njuta av översättningen av Linger och för den som läser på engelska dyker del tre, Forever upp i juli.

Jag ser fram emot ett härligt läsår 2011!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar