Sidor

tisdag 18 januari 2011

Vilken bra bok!

Ojoj! Jag missade verkligen en kanonbra bok som kom ut 2010. Vad hatet gör kan ingen fatta av Marie-Chantal Long är verkligen så fantastiskt bra! Den är helt enkelt den bästa ungdomsbok jag läst på länge.

Den handlar om Martha som precis har börjat en dansklass på gymnasiet. Det vore väl egentligen inget konstigt med det om det inte var för att Martha är kraftigt överviktig. Hon har valt att gå i en sådan klass för att då kan hon sabba och förstöra för både de andra eleverna och lärarna.

För Martha måste vara arg, sur och otrevlig för att inte gå sönder. Hon hatar nämligen så fruktansvärt mycket. Hennes pappa har träffat en tjej som är sådär äckligt skandinaviskt perfekt enligt Martha. Solveig heter hon och Martha hatar henne eftersom hon har lagt beslag på hennes pappa. Marthas mamma har inte heller tid med henne, hon har sin nya man och ett nytt barn. Dessutom föraktar Martha sin mamma eftersom hon är så svag och gråter för allt.

Men när Martha börjar i sin nya klass träffar hon Adde, en kille som är 1.53 m lång och som inte tar skit från någon. De bli vänner trots att Martha är allt annat än vänlig till en början. De kallar sig toker och Snövit och skiter i att alla andra tycker att de är freaks.

När Martha berättar för Adde om Solveig vill Adde hjälpa Martha att slippa sin plågoande. Och det är där boken helt dramatiskt ändrar riktning och går från att vara ett drama till att bli en psykologisk thriller som får även den mest härdade att bita på naglarna…

Vad hatet gör kan ingen fatta är en bok med många sidor, den är både sorglig, spännande och vacker. Jag hoppas verkligen att många kommer att få chansen att läsa den!

/Lisa

2 kommentarer:

  1. Tack Lisa för ditt inlägg! Som du skriver är det lätt att missa böcker, det kommer ut så många jämt... Eftersom jag också fått läsa i bloggar att min bok är en obehaglig läsning om en psykiskt sjuk tjej blir jag så glad när någon förstår vad jag vill förmedla när jag skriver. Tack än en gång för dina goda ord!
    Marie-Chantal Long, författare till Vad hatet gör kan ingen fatta

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för din kommentar! Jag blev jätteglad över att du tyckte att jag hade förmedlat det boken handlar om på ett bra sätt.

    Å jag bara måste skriva igen att jag verkligen älskade boken och att jag tycker att du skriver så bra. Jag kan lova att jag kommer att rekommendera den på mina bokprat framöver!

    /Lisa

    SvaraRadera