Sidor

torsdag 17 mars 2011

Dag 17, Ett favoritcitat från en favoritbok

När jag först fick reda på att jag hade fått den dagen i bokmånaden som hette favoritcitat från en favoritbok så tyckte jag att det var svårt att komma på något. Jag frågade mina kollegor på biblioteket om vad de har för favoritcitat och de tipsade bland annat om ”nu är det efteråt med det”, som lilla Ida säger när hon undersöker om äggen i hönsgården är bra genom att slå sönder dem. Då kom jag på mängder av roliga, kloka, sorgliga och underbara citat från världens bästa Astrids böcker. Här kommer ett urval:

”En sån här kväll känner man livet i sej”

”’Det är härligt att världen är så full av äventyr’, säjer han. ’Måtte jag bara hinna med allt!’”

”’Han fattas mig’, skrek Mattis. ’Han fattas mig så det skär i bröstet!’”

”Det är roligt att ha ett eget djur, men en farfar är också bra.”

”Det gjorde jag av min godhet”

”’Jag vill aldrig bli stor’, sa han bestämt. […] ’Stora människor har aldrig något roligt. Dom har bara en hoper tråkigt arbete och fåniga kläder och liktornar och kumminalskatt.’”

”’Blurp’, sa Emils pappa om igen, för mer kan man inte säga när man är fullflätad med raggmunkssmet.”

Dessa och många fler citat från Astrid Lindgrens böcker kan man läsa i boken Krumelurpiller.



Vet du vilka böcker citaten kommer ifrån? Svara i kommentarerna!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar