Sidor

onsdag 9 mars 2011

Dag 9, En bok du inte trodde skulle vara bra, men som du bara älskade

Jag har (tyvärr) mycket fördomar kring böcker. Jag hoppar över sådana jag tycker har fula framsidor, tråkiga titlar eller de som är skrivna av vissa författare. Knäppt, är vad det är! Jag missar jättemycket bra på grund av dessa fånigheter.

Som tur är blir jag då och då tvungen att läsa vissa böcker ändå. Som exempelvis Intet av Janne Teller.


Innan jag läste den här boken tyckte jag titeln var deprimerande, framsidan konstig och författarens namn fult. Sen bestämdes det att vi skulle läsa den här boken i BOOKworms, och oj!

Intet är fantastisk! FANTASTISK! En av de bästa böcker jag har läst tror jag. Historien börjar med att Pierre Anton en dag stormar ut ut klassrummet eftersom "Ingenting har någon betydelse". Hans klasskompisar kan dock inte acceptera att han tycker så, och bestämmer sig för att bevisa att det visst finns saker av betydelse. Var och en ska offra någonting i en hög, och den som lägger ner någonting av betydelse får makten att betämma vad nästa person ska offra.

Intet är en mycket ruskig bok. Hemsk till och med! Jag tror att alla får någonting att fundera på, och jag tror alla känner sig lite skakade efter läsningen. Och ja, jag jag gillar att få mina fördomar krossade. För visst är titeln Intet på många sätt nyckelordet i hela berättelsen. Visst visar framsidan med den fångade malen i flaskan på någonting viktigt. Och Janne Teller, ja det visade sig att Janne är en kvinna och då var plötsligt till och med namnet coolt.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar