Sidor

söndag 20 mars 2011

Dag 20, Din favoritbok om kärlek


Milena, Milena
ögon som svarta solar
hår som gnistrande vattenfall
rak och stolt som ett träd vid stranden
så nära och ändå så långt borta
rör sej som en sång i vinden
mjuk som ett litet djur
Milena, det är du
(utdrag ur boken Flickan jag älskar heter Milena av Per Nilsson)

Det finns otroligt många, fina och roliga kärleksberättelser så jag har svårt att plocka ut en enda som är min favorit. Jag har egentligen många kärleksfavoriter! Boken Flickan jag älskar heter Milena av Per Nilsson är en bok jag gärna läser om och om igen. Den har ett fint och poetiskt språk och skildrar Davids enorma förälskelse i Milena. Milena går i samma klass som David. Han vill så gärna få kontakt med henne men det verkar inte som om Milena har lagt märke till honom alls. Därför kommer han på att han ska försöka fånga hennes uppmärksamhet genom att utmärka sig på olika sätt. En dag försöker han visa hur otroligt smart han är och räcker upp handen hela tiden när fröken ställer frågor. En annan dag försöker han visa hur rolig han är och drar olika skämt och roliga historier stup i ett. Hans försök leder tyvärr inte i rätt riktning men plötsligt en dag får han hjälp från ett helt oväntat håll...
/Anna-Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar