Sidor

tisdag 29 mars 2011

Dag 29, En bok som alla avskydde, men som du gillade

Oavsett om det gäller böcker, filmer eller något annat, så tycker vi olika om vad som är bra och dåligt. När det gäller böcker kanske man t.o.m. bara gillar en viss typ av böcker, som fantasy eller deckare.

Jag har funderat massor över vad jag skulle skriva idag. Att komma på en bok som alla andra hatade kändes liksom omöjligt. Då tänkte jag såhär, varför inte skriva om en bok som många älskar, men som samtidigt hatas av andra?

Jag läste Om jag kunde drömma innan böckerna blev en världssensation, och innan den första filmen kom. Jag hade inte hört något om den innan så jag hade inga speciella förväntningar. Så läste jag, och blev kär! Den var ju bara så fantastiskt bra!

Det var ju inte bara jag som tyckte så, så därför blev den snart en megasuccé. Media började att intressera sig för Twilight, och Robert Pattinson blev hela världens Edward. Det skrevs en hel del i tidningarna om böckerna, och många kritiska röster gjorde sig hörda. Många tyckte att boken hade en förlegad kvinnosyn, och att den inte alls var välskriven. De tyckte att Twilight var skräp helt enkelt. Då bildades två grupper, en med kritiker och en med fans.

Själv kan jag hålla med om en del av det kritikerna sagt om boken, men för mig är Twilight framförallt en fin kärlekshistoria att bli förtrollad av. Så då tänkte jag såhär; alla har sin egen smak, och att det faktiskt är något som är bra. För tänk vad tråkigt det vore om alla bara ville läsa samma böcker.

Så om någon av er gillar en bok som ingen annan gillar, så är det inget fel med det. För alla har rätt till sin egen åsikt, så det så!

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar