Sidor

lördag 19 mars 2011

Dag 19, Favoritbok som blivit film

Maria Gripe har skrivit enormt många böcker. Ofta har hon övernaturliga och mystiska inslag i sina berättelser. Jag kurar gärna ner mig i soffan med någon av hennes böcker och rikigt ryser och fascineras av mystiken. En av Maria Gripes berättelser heter Agnes Cecilia - en sällsam historia, och kom ut 1981. Under högstadiet läste jag den här boken flera gånger och när filmen kom 1991 så var det naturligtvis ett måste att se den. Om man har en favoritbok som man läst flera gånger så kan det ibland vara svårt att se den göras till film. Man har ju skapat egna bilder inom sig. När man läser boken ser man rummet, personerna och händelserna för sitt inre öga. Men jag minns att jag tyckte mycket om filmen. Den påverkade inte min läsupplevelse negativt. Jag tyckte om berättelsen ännu mer efter att ha sett filmen.
/Anna-Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar