Sidor

fredag 25 mars 2011

Dag 25, En person (ur en bok) du känner igen dig i

En bokperson som jag känner igen mig i... Hm, svårt tänkte jag först, men så började jag tänka i bilder. Och genast visste jag:

I boken När Åkes mamma glömde bort av Pija Lindenbaum finns bilden som jag har kopierat och satt upp på köksväggen. Bilden, som egentligen är lite större, har suttit där i några år nu och jag har ofta smålett igenkännande åt den.
Mitt livs Åke har hunnit bli tonåring och livspusslet är inte lika svårlagt längre. Men ett tag kändes mornarna precis så där stressigt kaotiska.

Bilderboken kan sägas vara en skildring av en ensam mammas vedermödor i vardagen. Eller rättare sagt, när hon tappar kollen fullständigt. Men mest av allt är det en skildring av hur Åke på sitt kloka sätt tacklar detta. Boken är full av både klarsyn och fantasi, galen humor och ömsint värme. Således en trösterik bok för både stora och små.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar