Sidor

fredag 18 mars 2011

Dag 18, En bok du blev besviken på

På många sätt är det "farligt" att säga att man blivit besviken på en bok. Som regel handlar ju det om att man har haft väldigt höga förväntningar på den. Helt enkelt börjat läsa med inställningen att det kommer att bli fantastiskt. Lite "farligt" att göra så.

Det finns en amerikansk kvinna vid namn Joyce Carol Oates. Hon är väldigt känd, har skrivit väldigt många böcker och när det drar ihop sig till utdelningen av Nobelpriset i litteratur finns det alltid många som tycker (och hoppas) att hon ska vinna.


På 2000-talet började Oates skriva böcker för ungdomar (annars skriver hon för vuxna) och det var inte förrän då som jag började läsa henne. Jag tyckte boken Vilda gröna ögon var väldigt, väldigt bra och jag tyckte att Stor i käften var helt fantastisk. När sedan boken Snygg kom var jag såå peppad. Jag hade längtat och sett fram mot att äntligen få läsa en ny Oates, och jag blev besviken.

Så här några år senare tänker jag att jag borde läsa om Snygg. Jag tror nämligen att det också är en väldigt bra bok. Det var bara jag som hade helt fel föreställning och förväntningar på den.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar