Sidor

måndag 21 mars 2011

Dag 21, Din favoritbok när du var liten

Jag kan fortfarande minnas den förväntan som fanns när min fröken, någon gång på mellanstadietiden, hade högläsning av Häxtävlingen av Eva Ibbotson. Boken handlar om trollkarlen Ariman som ledsnat på livet. Helst av allt vill han direkt ha en arvinge som kan ta över allt trollkonstjobb. Problemet är att han inte har några barn, inte ens en fru. Därför utlyses en häxtävling och priset för vinnaren är ett giftermål med trollkarlen. Häxorna som blir inbjudna till tävlingen kommer från Todcasters häxklubb och är som häxor mest; fula, stinkande och elaka. Men av dem är precis motsatsen, hon är vacker och snäll. Hon är en så kallad vit häxa vilket innebär att hon bara kan utföra goda trollkonster. Hennes högsta önskan är att få gifta sig med Ariman, men hur ska det gå till.

Extra roligt är att boken för bara några år sedan kom ut igen med ett nytt omslag. Då var jag tvungen att läsa om den och kunde till min stora glädje konstatera att den är lika bra fortfarande. Häromdagen fick jag ytterligare ett bevis på detta då en kille i Strångsjö kom tillbaka med den och ville ha fler böcker av Eva Ibbotson!

/Veronica

1 kommentar:

  1. Häxtävlingen är utan tvekan en av de bästa böckerna jag läst!
    Jag rekommenderar den starkt till läskunniga i alla åldrar! ^^

    SvaraRadera