Sidor

söndag 2 december 2012

2 december


Förra veckan blev jag lite nostalgisk över Snödrottningen och den här veckan har jag blivit helt kär i en ny version av Snövit! Jag hade läst lite om denna nya bilderbok och alla pratade om de fantastiska bilderna av Benjamin Lacombe. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig men den stora, stora bok som dök upp hos mig och Annika var ändå en överraskning.

Vilken underbar skapelse! Ni kan historien? En drottning som väntar barn råkar sticka sig i fingret och när de röda blodsdropparna faller ner på snön önskar hon sig en dotter med hy vit som snö, läppar röda som blod och hår svart som ebenholts. Dottern kommer och får namnet Snövit. Sen dör drottningen och kungen gifter om sig med en väldigt otrevlig typ. När Snövits styvmor genom sin magiska spegel får veta att Snövit är vackrast i landet, blir hon som galen och börjar konspirera för att döda henne.

Jag gillar, som ni säkert förstått, sagor. Jag läste högt ut Snövit för Annika och vi konstaterade att en av de roliga sakerna med sagor är att det finns så många versioner. Styvmodern i den här varianten drabbas av ett öde jag aldrig hade läst om tidigare. Historien är sig dock ganska lik och precis som många andra hade antytt är det bilderna som är den stora behållningen med den här Snövit. De är helt underbara!. Nästan de enda färgerna som används är svartvitt och rött och det är så vackert! Så vackert!


En saga att läsa själv, eller tillsammans, eller helt enkelt bara titta i.

Glad första advent på er alla!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar