Sidor

söndag 9 december 2012

9 december


Tomtegröt, balett och sagor. Vänta (otåligt) på tomten, (i smyg) klämma på klapparna under granen och göra pepparkakshus. Det är julkänslor för mig!

En av mina absoluta favoritjulberättelser är Petter och Lottas Jul av Elsa Beskow. Tant Brun, tant Grön och tant Gredelin har tagit hand om de föräldralösa barnen Petter och Lotta. För första gången ska de nu får fira riktig jul i Lillköping. 

Det är en skimrande, lite läskig bilderbok som är skriven redan på 1940-talet. Som barn tyckte jag att det var väldigt spännande att ta del av de för mig gammeldags traditionerna och miljöerna som finns i boken.


Petter och Lotta vet inte vad julklappar är och tjuvkikar genom nyckelhålet för att se vad tant Brun, tant Grön och tant Gredelin pysslar med i smyg. Tillsammans med Farbror Blå hämtar de en julgran. De bakar pepparkakor med tant Brun. Och såklart väntar en spännande julafton när julbocken kommer på besök...

I klippet nedan skymtas julbocken, Petter och Lotta, Farbror Blå och alla de andra i julbaletten Nötknäpparen. Baletten baseras från början på den skräckromantiska berättelsen om kampen mellan Nötknäpparen och Råttkungen. Men i den version som Kungliga Operan i Stockholm brukar spela är handlingen förflyttad till just Petter och Lottas Jul. Det blir på så sätt ett möte mellan originalstoryn och Elsa Beskows sagovärld:

Det är magiskt! Alldeles magiskt.

Och för mig är det här jul när man är liten och jul när man är stor. 

 /Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar