Sidor

torsdag 20 december 2012

20 december



Hårda paket är ju de bästa paketen. Eller hur?

Jag tycker du eller någon du känner ska få öppna ett paket med bilderboken Nu eller kanske Mu : en kärlekshistoria. Först och främst har den ju så mysig titel. Nu eller kanske Mu. Det klingar fint tycker jag.


Berättelsen tar sin början i att paret Nu och Mu en dag vaknar upp och rakt in i en osäkerhet om vem som egentligen är vem. Nu. Eller Mu. Eller Nu. Eller Mu. Nu och Mu tycker också rysligt mycket om varandra. Men nu har de alltså blandat ihop sig med varandra. 

Det lukat Nu om Mu:s tröja eller hur var det nu igen. 
"- Kan vi inte bara bestämma att du är du och jag är jag? frågade Nu.
- Okej, sa Mu, nu är du Mu.
- Okej, sa Nu, som nu var Mu. Då är du Nu.
- Okej, sa Mu, som nu var Nu. Nu är jag Nu.
- Hur känns det? undrade Mu.
- Annorlunda, sa Nu.
- För mig med, sa Mu. Ganska."
Nu och Mu får går till doktorn men de förstår inte doktorns krångliga. Så istället bygger de en tidsmaskin.

Jag får lite målarfärgskänsla av bilderna som är gjorda av Clara Dackenberg. Och berättelsen som är skriven av Johan Gardfors är verkligen lekfull. Allt är väldigt finurligt. Och poetiskt. Det känns som det finns många nyanser och många sätt att läsa boken. Det går att upptäcka något nytt vid varje läsning.

Det här är en bilderbok som sticker ut och går sin egen väg.

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar