Sidor

lördag 22 december 2012

22 december


Jag skickar er en julhälsning med Elsa Beskows saga Topp, Tipp och Tott! Den gamla  berättelsen handlar om de tre smågranarna i storskogen som drömmer om att bli pyntade, glittrande julgranar. Men den stora mormorsgranen vill inte veta av sådana tankar, hon vet minsann hur det slutar för den som haft oturen att väljas ut.


Den här berättelsen läste min farmor för mig när jag var liten. Undra på att jag tycker att det är både vackert och lite sorgligt med julgranar. När jag ser de snötyngda granarna ute tänker jag att de pryder ju sin plats minst lika bra där, utan glitter och ljus. Men det är klart att doften och åsynen av ett pyntat julträd inomhus är något som jag ändå inte vill vara utan. Julegran och juleljus hör liksom till!

Vill man läsa sagan finns den med i den nya antolgin Vill du läsa? i Elsa Beskows Sagoskatt.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar