Sidor

måndag 29 augusti 2011

Vildmarken


Mycket få av oss i Sverige letar och sliter för att skaffa fram mat från dag till dag. På det sättet kämpar vi inte för vår överlevnad, utan vi är ute i skog och mark för att det är mysigt. Inte för att jaga mat för att kunna äta.

Jag är ofta ute i skogen, tar en promenad, plockar svamp (om jag finner någon!) eller grillar. Det finns inget trevligare en lagom kall vinterdag än att grilla korv över en öppen eld. Även om min överlevnad inte hänger på det kan man undra; Hur gör man upp en bra brasa? Svaret hittar du förstås i böcker!

Första vildmarksboken av Berndt Sundsten och Jan Jäger samt Lilla överlevnadsboken av Jo Van de Vivjer och Ina Hallemans tipsar om bästa lägerelden och annat bra att veta för att "överleva" vildmarkslivet. Jag får reda på vad som är ätbart i naturen, hur man bygger ett tält av rep och filtar och att myrstackarna alltid vetter mot söder (bra att veta om man vill orientera sig). Det finns till och med klassiska matrecept. Jag skulle då föredra nässelsoppa framför smörkokt våtarv (ett ogräs).


I början av Första vildmarksboken finns gyllene regeln nummer ett för vistelsen i naturen:

En riktig äventyrare lämnar aldrig några spår efter sig.

/Veronica

HUR MODIG ÄR DU? Testa dig själv på Temabloggen och tipsa dina vänner på Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar