Sidor

torsdag 4 augusti 2011

Jellicoe Road

Förutom att läsa böckerna som jag skrev om i min sommarutmaning innan bloggen tog sommarlov så har det blivit så att jag har läst flera böcker av australiensiska författare, vuxenromansförfattaren Kate Morton, Markus Zusak, som jag kommer att skriva mer om längre fram och så Melina Marchetta. Hennes bok Jellicoe Road tror jag rejält har ökat sin svenska läsekrets tack vare bloggen Bokhora, där Johanna Lindbäck har hyllat boken flera gånger. Många andra bokbloggare har hängt på och jag kan bara falla in i hyllningskören. Jellicoe Road är en lysande bok. Jag var lite orolig när jag skulle läsa den att alla hyllningarna skulle ha gett mig för stora förväntningar på boken, och lite var det kanske så, men efter jag kommit en bit in i boken tänkte jag inte på det längre utan slets in i berättelsen och kunde inte sluta läsa.

Att beskriva handlingen i Jellicoe Road är inte det lättaste. Den består av parallella historier och tillbakablickar som lätt blir förvirrande att beskriva. Själva nutidshistorien handlar om Taylor som går på en internatskola i en liten stad i Australien. Hon har bott på internatskolan sedan hennes mamma försvann när hon var elva år gammal. Där har hon tagits omhand av Hannah, en av lärarna på skolan, som blivit som en mamma för henne. Nu går Taylor sista året på skolan, Hannah har mystiskt försvunnit och Taylor blir utvald att leda skolans lag i de årliga krigen som pågår mellan besökande elever från militärkadettskolan, stadens ungdomar och internatskoleeleverna.

En så spännande, intressant och välskriven bok var det länge sedan jag läste! Dessutom bjuder den på en fin kärlekshistoria som en ytterligare bonus. Så gillar du att läsa böcker på engelska, läs Jellicoe Road!

Efter att ha läst tre australiensiska författare såhär tätt ihop konstaterar jag också att det verkar finnas ett speciellt sätt att skriva i Australien. En stil som jag verkligen gillar. Det handlar mycket om drömmar, hemligheter och ledtrådar som vävs samman och knyts ihop på slutet då man ser helheten och känner att man vill börja om med boken från början nu när man vet hur allt hänger ihop. Har ni läst några bra böcker av författare från Australien? Lästips mottages tacksamt!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar