Sidor

onsdag 15 februari 2012

Böcker vi älskar: Kan man..?


Bilderboken Kan man..? kom 2004 och den fick en hel del vuxna att sätta i halsen. Kan man verkligen göra sådana böcker för barn? frågade många sig. Vad är det då som är så hemskt med Kan man..?

Kan man..? handlar om en liten tjej som funderar över vad man kan göra. Men det är inte om man kan klappa söta hundvalpar, eller leka många timmar hon under över utan:

Kan man bada med pirayor?
Kan man peta näsan med en kniv?
Kan man locka håret med en borrmaskin?

Svaret är naturligtvis: "NEJ det kan man inte!" För om man försöker locka håret med en borrmaskin så blir det hål i huvudet och blodet kommer att spruta! Försöker man bada med pirayor så äter de upp en, och peta näsan med en kniv... ja, ni kan säkert tänka er själva!

Jag ÄLSKAR den här boken. Jag tycker den är så rolig! Och så tokig! Och så drastisk! Ibland tar jag med mig den på sagostunder och många barn tycker den är lika rolig som jag. Sist var det ett av barnen som skrek: "En gång till!!" så fort jag slutade.

När boken kom var en del bibliotekarier oroliga att barn kanske skulle bli inspirerade till att prova tokigheterna, men det tror inte jag. Klart att ingen skulle komma på tanken att peta näsan med en kniv! Det är ju därför man skrattar. För att den tokiga tjejen inte fattar att det naturligtvis inte går.

Trevlig nog är det inte bara jag som gillar Kan man..? Obanteatern i regi av Ika Nord har satt upp Kan man..? som teaterpjäs och söndagen den 18 mars kommer de hit till Kulturhuset Ängeln för att spela den. Kan man tänka sig så roligt!!


/Karolina

2 kommentarer:

  1. Verkar som en bok att köpa till en liten kille jag känner! :)
    Vilken härlig blogg det här är! Så inspirerande.
    Länkar naturligtvis till den på min blogg.
    /Emma

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du gillar Bubblan i bibblan! Jättekul! Jag hoppas att killen du känner kommer att gilla de drastiska tokigheterna lika mycket som jag.

    /Karolina

    SvaraRadera