Sidor

tisdag 7 februari 2012

Khemiri

På fredag kommer Jonas Hassen Khemiri till Tallåsaulan, och jag kan säga att ni som ska dit har något väldigt trevligt att se fram emot! Jag har lyssnat på Jonas och det var verkligen superintressant och lärorikt!

Runt 400 niondeklassare och gymnasieelver kommer att komma, och just det evenmanget på KolossalOrdival är bara för de som är inbjudna. Men som tur är händer det andra spännande saker här i huset också! Här har ni hela programmet.

Jonas Hassen Khemiri har skrivit flera böcker, och nu måste jag då erkänna att jag inte läst någon av dem. Men jag tror de är jättebra, så de står helt klart på min måsteläsalista!

Men jag har sett filmen Ett öga rött, som bygger på Khemiris bok med samma titel. Det var ett tag sedan den gick på bio, men för er som inte sett rekommenderar jag den varmt!

Filmen (och boken) handlar om Halim, som inte riktigt förstår sig på sin pappa. Pappa Otman försöker nämligen att anpassa sig till det svenska samhället så mycket som möjligt, och Halim tycker att det är helt fel. Istället borde pappa ägna sig åt "kampen mot svennarna" och vara mer stolt över sitt ursprung. Frågan är om Halim och hans pappa någonsin kommer att förstå varandra...

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar