Sidor

onsdag 8 februari 2012

Laura Trenter


Som jag skrev i måndags så kommer författaren Laura Trenter till biblioteket på lördag. Laura har kallats för "barnens deckardrottning", så det hörs ju att hennes böcker är spännande.

I veckan träffade jag en klass för att tipsa om lite böcker, och naturligtvis berättade jag för dem att Laura Trenter ska komma hit. Eftersom det varit väldigt kallt en period hade jag plockat med mig Lauras bok Snögrottan.

Om man tittar på framsidan av Snögrottan så ser man att inte bara Laura Trenters namn. Där står också Christoffer Asklöf och Joel Prisell. Hm..? Det är nämligen så att Christoffer och Joel har berättat en väldigt ruskig händelse för Laura som hon sedan skrev en bok om. Killarna var en vinter ute och byggde en snögrotta. Man kan föreställa sig att det var ungefär lika kallt som det är i Katrineholm nu, men att det fanns mycket mer snö. När pojkarna är inne i sin snögrotta kommer plogbilen körande. Och vips är Christoffer och Joel begravda i snö!

Att bli instängd på det sättet tycker jag låter helt gräsligt! Och tänk då att vara med om det på riktigt. Instängd, inklämd. Det är kallt, det är mörkt och det finns knappt någon luft. Hu!

Den som vill "värma upp" inför Laura Trenters besök kan läsa Snögrottan. Ruskigt och spännande på samma gång.

/Karolina

P.S. Allt om KolossalOrdival kan du läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar