Sidor

tisdag 14 februari 2012

Böcker vi älskar: Silver & Vitnos


Några av mina absoluta favoritböcker är hästböckerna Britta och Silver och Vitnos- det lilla russet. Jag läste dem hur många gånger som helst när jag var liten, och de finns fortfarande här på biblioteket. Det har hunnit komma flera nya upplagor med nya framsidor, men det är fortfarande samma innehåll!

Böckerna om Britta är skrivna av Lisbeth Pahnke, och den första boken heter Britta rider hubertusjakt och kom ut 1966! Sedan dess har otaliga hästintresserade hunnit läsa serien om Britta och hennes ponny Silver. Det jag gillade så mycket med böckerna var att de var så vardagliga. Det var ingen  missförstådd tjej som tämjde en vild hingst och vann alla tävlingar, utan det var mer verklighetstroget.

Vitnosböckerna som är skrivna av Marie Louise Rudolfsson, kom ut första gången 1971. De handlar om ett litet russ som är med om alla möjliga äventyr. Dessutom så är det jättefina bilder i de här böckerna.

Jag vet inte hur många gånger jag har läst böckerna, och jag tycker fortfarande att det är roligt att läsa dem då och då. Jag älskade verkligen de här böckerna när jag växte upp, och det är så roligt att de fortfarande finns så att ni också får chansen att läsa dem!

/Lisa

Ps. Vi på biblioteket önskar alla en trevlig Alla hjärtans dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar