Sidor

tisdag 21 februari 2012

Preimärrecension

En sak som är väldigt rolig är att det har börjat dyka upp böcker till oss, som vi får äran att recensera! En av de böckerna är Glashuset av Rachel Caine som jag har läst.

Glashuset handlar om Claire Danvers. Hon är väldigt duktig i skolan och har fått börja på college, fast hon bara är 16 år (fast Claire är väldigt bestämd med att hon nästan är 17 år).

Claire är blyg och ensam, och inte nog med det så blir hon mobbad av några tjejer som bor på samma elevhem. Det går så långt att Claire fruktar för sitt liv. Så när hon ser annonsen om att några ungdomar hyr ut ett rum, åker hon dit på vinst och förlust.


Efter viss tvekan hos Michael, som äger huset, blir det bestämt att Claire får hyra rummet. I huset bor även gotharen Eve, och den spännande och snygga rebellen Shane. De berättar för Claire att Morganville inte är en stad som alla andra. Det kryllar nämligen av vampyrer, den läskiga sorten. Vampyrerna gör vad som helst för att få sin vilja fram, och det är även de som bestämmer i staden. Men tack vare sina nya vänner så får Claire skydd. Frågan är bara hur länge?

Glashuset är en ungdomsroman med både spänning och romantik. Den är populär i USA och jag tror säkert att den kan hitta många läsare här i Sverige också. Det är den första boken i en serie och när jag har läst sista sidan är jag väldigt sugen på att läsa fortsättningen (som heter Döda flickors dans och som redan har kommit). Jag tycker inte att Glashuset sticker ut speciellt mycket från övriga böcker i samma genre, men den är heller inte sämre. Den som gillar vampyrböcker kommer inte att bli besviken.

Av mig får boken tre bubblor av fem!

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar