Sidor

onsdag 29 februari 2012

Sjuk

Precis som väldigt många andra just nu är jag sjuk. Usch! Varje vår verkar det som om folk går omkring och hostar och snorar och mår dåligt. Inte kul!

Mitt eget snorande fick mig att börja fundera. Kroppen är ju en alldeles fantastisk sak. Fantastisk! Dessutom väldigt komplicerad. Jag kom fram till att det är väldigt mycket jag inte vet. Exempelvis; Varför fryser man när man får feber? Borde det inte vara tvärt om? Jag menar kroppen är flera grader varmare än vanligt, så varför känns det då som om man ska frysa ihjäl?

Tur att det finns bibliotek. Jag har bestämt mig för att låna lite böcker om kroppen och läsa på mig. Någon av dessa tror jag kan bli bra. 100 saker alla bör veta om kroppen, Blod, ben och baciller och Kroppens mysterier.


Så nästa gång jag blir tvungen att ligga under tre filtar och huttra, ja då kanske jag åtminstone vet varför.

/Karolina

1 kommentar:

  1. Jag tror det är så att man fryser när febern stiger, när den sedan sjunker så svettas man. Så funkar i alla fall jag :) Tror det beror på att kylsystemet anpassar sig och det tar en stund. Men jag är ingen läkare så jag vet inte, bara gissar :)

    SvaraRadera