Sidor

torsdag 1 mars 2012

Apan och jag prisad med Snöbollen

Apan och jag av Eva Lindström är en av mina favoritbilderböcker. Den är fin, fiffig och färgglad. Och nu har den fått Snöbollen!

Snöbollen är ett alldeles nytt bilderbokspris.


I motiveringen till att just Apan och jag blev årets bilderbok 2011 beskrivs Eva Lindström som bilderbokskonstnär. Jag kan bara hålla med.

Boken handlar om vänskap på ett väldigt finurligt sätt. I Apan och jag beskrivs vardagliga känslor utan krusiduller. Det är de små känslor som infaller i stunden som får komma till uttryck. De pastelliga färgerna känns också väldigt rätt i sammanhanget. Men allra, allra mest gillar jag rytmen och de lustiga korta verserna: 

Jag har en fest
den börjar nu
det blir en apkul kväll
Jag hackar lök och spelar pop
Dyk upp nu är du snäll
/Victoria
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar